ITTER experimenteel onderzoek naar kernenergie.  6 maart 2024

Woensdag waren we met Vaison Acceuil naar St.Paul-lez-Durance om de nucleaire installatie te bekijken. Ik heb het in grote lijnen kunnen volgen, maar het was moeilijk en met veel franse woorden die ik in de normale spreektaal niet gebruik. ITTER  is een experimenteel onderzoek naar een nieuwe vorm voor het vinden van energie. Een samenwerking met China, Europa, India, Japan, Korea, Rusland en Amerika met al 70 jaar onderzoek. Sinds 1973 is de vraag naar elektriciteit met 50% gestegen en ze verwachten dat dit het einde van deze eeuw nog drie keer zoveel is. Ze gaan nu werken met fusie hydrogene, kern-fusie, een bron van energie die veilig is en het milieu respecteert. Weinig afval en radioactiviteit en geen broeikaseffect.  Het komt erop neer dat ze gebruik maken van de warmte die zich in de zon bevindt. Een ongeluk zoals in Fukushima is praktisch uitgesloten.

De uiteindelijke machine staat in Frankrijk. Een machine met meer dan een miljoen onderdelen gemaakt in de verschillende landen.  Het gehele complex bestaat uit 39 gebouwen op 42 hectare.  De machine geeft 4 miljoen keer zoveel energie dan die welke werken met petroleum en 4 keer zoveel als die van de oude kerncentrales.

Er was strenge controle, paspoorten werden gecontroleerd, de bus werd nagekeken, zelfs in de bagageruimtes. De gebouwen mochten we niet in. Eerst kregen we een diashow met uitgebreide uitleg en konden we steeds vragen stellen. Er was een Zwitserse ingenieur in ons gezelschap die er al veel van wist en die dan ook de meeste vragen had.  Daarna ging de gids mee in de bus en kregen we uitleg over wat er in de gebouwen gedaan werd, o.a. afkoeling en zuivering van water. We kregen een fotoboekje over de hele organisatie.

Ik vond het heel interessant, maar soms ging het toch wel boven mijn pet als ze vertelde over formules van Einstein en de werking van helium etc.  Ik heb op de middelbare school 4 jaar physica gehad maar dat is toch wel erg lang geleden.  In die tijd hadden ze dit nog niet kunnen voorstellen.

TREINREIS NAAR NEDERLAND

In januari moest ik door familieomstandigheden op korte termijn naar Nederland. In 2 dagen een rit regelen. Normaal ga ik met het vliegtuig, eerst met de auto naar Marignane, aéroport Marseille,  en dan met Ryan Air rechtstreeks naar Eindhoven waar mijn familie woont. Daar huur ik dan een huisje en een auto.  Ryan Air gaat in de winter maar 2x per week en dat kwam niet goed uit. Dus maar eens gekeken voor een trein.  Ik vond Avignon -  Eindhoven, dat werd overstappen in Parijs en Rotterdam.  Gelukkig kreeg ik een aanbod om me in Rotterdam op te halen.  Dus het werd Avignon - Rotterdam met in Parijs 2 uur om over te stappen van Gare de Lyon naar Gare du Nord. Omdat ik nog niet wist hoelang ik in Nederland zou blijven en alles ook snel geregeld moest worden enkel de heenreis geboekt.  Vrienden brachten me naar Avignon.  De reis naar Parijs verliep vlot.  Ik had al besloten om een taxi te nemen. Het was mogelijk om met de  metro te gaan maar om dat met mijn koffer te doen vond ik niet handig.  Na eerst wat verloren te lopen vond ik toch de uitgang en zag ik ook taxi’s staan.  Maar daarvoor een lange rij wachtenden.  In de rij vroeg ik iemand hoe lang dat zou duren , drie kwartier maar gehandicapten en ouderen krijgen voorrang.  Dus besloot ik deze keer maar van mijn leeftijd gebruik te maken en liep naar voren.  Daar stond iemand die zei dat hij een taxi voor me ging halen.  In de taxi kreeg ik te horen dat het juist die dag een manifestatiedag was. Dubbele prijs!  Ik schrok van het hoge bedrag maar er zat niets anders op.  We gingen dwars Parijs door.  Ik was ruimschoots op tijd om me te oriënteren op de volgende trein en nog wat te eten. Om 5 uur was ik in Rotterdam waar we in de avondspits ( en ook nog op vrijdag)  lang in de file stonden.

Maar ik was op tijd in Nederland aangekomen en kon de dag erop bij de begrafenis zijn.

Wel met de slechtste week van de hele winter. Sneeuw en heel koud.  Ik durfde niet met de sneeuw en gladheid een auto te huren maar kon gelukkig bij de familie logeren.  Een huisje ligt vaak wat afgelegen en zonder auto is dat moeilijker.
Na een week ging ik de mogelijkheden voor de terugreis bekijken. Weer de trein naar Avignon omdat Marseille voor mijn vrienden wel wat ver is om me af te halen.  Ik wilde nu in Antwerpen opstappen en ontdekte een trein rechtstreeks van Brussel naar Avignon.  Naar Brussel gaat een trein van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen.  Voor mij en mijn wegbrenger is Antwerpen een stuk dichterbij.  We hebben de auto een stuk voor Antwerpen geparkeerd en met de tram naar Antwerpen Centraal.  Vandaar naar Brussel-Zuid waar ik een half uur had om van het ene perron naar de volgende te gaan. En toen rechtstreeks naar Avignon.  Een comfortabele rit, er is Wifi in de trein.   Mijn vrienden stonden al in Avignon te wachten. Om 8 uur ‘‘s avonds was ik weer thuis,
moe maar blij dat ik weer terug wasin Frankrijk maar ook tevreden dat ik de reis gemaakt heb en bij het afscheid geweest was.

TIP VOOR REIZIGERS:   als je ooit met de trein naar Frankrijk gaat neem dan de trein vanaf Brussel die rechtstreeks naar het zuiden, tot in Marseille, gaat.  Scheelt je veel stress van overstappen in

EEN 100 JARIGE EIK.

In onze tuin staan heel veel oude eiken.  In augustus was van een grote dikke eik bij de entree, die uit drie stammen bestond,  een gedeelte omgewaaid en over het hek in de tuin van de buren neergekomen. Meteen de verzekering gebeld.                       De schade was enorm want ook een elektriciteitsdraad was neergehaald en de hele buurt zat dus zonder elektriciteit.  Dus ook het elektriciteitsbedrijf gebeld.  Die hebben in de stromende regen en en in de storm gewerkt van 12 tot 's avonds 10 uur! Mijn verzekering kwam een week later de schade opnemen. (Beter dan die van de buren die pas na 6 weken kwam kijken.) Maar intussen had ik al een bomenexpert laten komen om naar de overgebleven boom te kijken en meteen al mijn andere eiken te laten controleren.  Hij adviseerde om het restant van de overgebleven eik om te kappen. De stam was aangetast en zou bij een volgende storm op de weg kunnen vallen.  Alle overige eiken zijn in goede conditie maar er moet wel veel dood hout verwijderd worden. Ik kreeg een offerte van wat dat allemaal zou gaan kosten. Dat had ik al voordat de verzekering langs kwam.  Deze was zeer coulant en dacht dat het deel wat de omgewaaide eik betrof wel vergoed zou worden, wat later ook bevestigd werd.   Als het overgebleven gedeelte alsnog zou vallen zou dat meer kosten.  In september zijn de eiken bij het huis geschoond van de dode takken.  In oktober is de totale eik omgekapt en deze winter worden er nog 5 eiken bij de entree van het dode hout verwijderd.  Op de foto links het over gebleven gedeelte, rechts de kale plek die is ontstaan.

GROT VAN THOUZON

De grot van Thouzon ligt bij het dorpje Le Thor aan de voet van de heuvel van Thouzon. (ten oosten van Avignon)

De grot werd ontdekt in 1902 door werknemers van een steengroeve.  Bij een mijnontploffing kwam de ingang van een grot tevoorschijn. Al vrij snel na de ontdekking werden de eerste onderzoeken verricht en voorkwam men dat de grot onnodige schade zou oplopen. Het is de enige grot in deVaucluse.

De grot is een lange gang van 230 meter die zich vroeger op de bodem van een kalkplateau bevond. Het water dat hier doorheen sijpelt heeft in vele eeuwen de grot gevormd. Met een rondleiding van ongeveer een uur laat een gids de mooie elementen zien. Veel stalactieten met een diameter van 3 millimeter en sommigen van wel 2 meter hoog.

EXPO IN NYONS 14-20 AUGUSTUS 2023

Samen met Nicole, een franse vriendin die aquarelleert, hadden we dit jaar weer een expo bij de GPAN in Nyons.   Een mooie combinatie van haar schilderijen, mijn weefwerk  en zijdedoeken en daarbij de sjaals en blouses.  Op maandagavond hadden we de vernissage die goed bezocht werd. ook verder in de week, ondanks het zeer warme weer, veel belangstelling. Nyons trekt veel toeristen en daarvan kwamen er ook bij ons een kijkje nemen. De exporuimte is mooi gelegen op de binnenplaats van een oud klooster van de Jezuïten. Aan de ene kant het klooster, wat later een school werd en nu gebruikt wordt als prehistorisch museum.  Er tegenover de oude kapel waarvan een muur nu geheel uit glas bestaat en waar wij exposeerden.

Ik heb er meerdere sjaals verkocht en enkele afspraken gemaakt met mensen die nog in mijn atelier komen kijken.

ETENTJES  15 juni 2023

Ik heb al vaker geschreven dat etentjes hier in Frankrijk heel belangrijk zijn. Vrienden ontmoet je tijdens etentjes, je nodigt  ze niet uit voor een avondje koffie en een borrel.  Ook uitstapjes,  bijeenkomsten, wandelingen, etc. gaan vaak vergezeld van een etentje.

Het kan gewoon thuis zijn, maar toch wel heel vaak in restaurants.  Vooral door de wandelclub heb ik in de brede omtrek al veel restaurants leren kennen.  Met vrienden blijven we wel een beetje in de regio.  Een goed restaurant is St. Hubert in Entrechaux, vooral zomers zit je heerlijk op het terras onder de bomen.  Een ander leuk restaurant in de buurt is Girocedre in Puymeras waar het zomers buiten ook heerlijk zitten is en 's winters binnen ook gezellig.  Een ander dichtbij is Dandelion langs de weg in Faucon.  Het ziet er op het eerste gezicht niet echt aantrekkelijk uit maar op vrijdag kun je er  heerlijk goede aioli eten voor heel weinig geld.  Willen we een keer echt leuk zitten en heel goed eten dan gaan we naar La Bastide Bleu in Seguret.   Het was ook daar dat we in juni het eindejaars etentje hadden van l'Ascren.  Met zo'n 50 leden hadden we daar weer een heerlijke lunch.

DRIEDAAGS REISJE NAAR DE AVEYRON 15-17 mei 2023

Roquefortkaas

Kaasproeverij

Museum van Tradities

Couvertoirade

Cirque de Navacelles

Sinds enige tijd ben ik ook lid van ASCREN, een organisatie van gepensioneerde onderwijsmensen die  sportieve en culturele dagen organiseert.  Elk jaar organiseren ze ook een driedaags reisje. Dit jaar naar het departement Aveyron, ongeveer midden Frankrijk.

Maandag 15 mei vertrokken we al om 6 uur met een bus uit Vaison. Rond 10 uur kwam er een gids in de bus die ons deze dagen zou begeleiden. Hij bracht ons eerst naar Roquefort om daar de Caves Société te bezoeken.  We zagen daar de productie van de beroemde Roquefort kaas  met daarna een proeverij. Daarna verder door naar Nant, onze verblijfplaats tijdens deze reis.
Na de middag een rondleiding door het dorp Nant. Leuk dorpje dat ligt in het hart van een groene vallei. Hard getroffen door de Honderdjarige oorlog en vooral door de godsdienstoorlogen is het lokale erfgoed toch interessant.  De abdijkerk Saint-Pierre, de kapel van de Pénitents, de Prado brug.
toen nog naar een schapenboer waar de melk geleverd werd aan de Caves Société voor de productie van de Roquefort.  Ook daar weer een proeverij.

dinsdag 16 mei vertrokken we na het ontbijt naar de Causse de Larzac, geclassificeerd als Unesco werelderfgoed. Bezoek met uitleg van de gids aan de Tempeliers- en Hospitaalstad, de Couvertoirade.  Deze middeleeuwse stichting ligt in het midden van Larzac ingedeeld onder “ de mooiste dorpen van Frankrijk”.  In de straatjes van deze oude stad vindt men nu kunstenaars en veel commercie.
Daarna vertrek naar het museum van Tradities op het Domaine du Gaillard. Een terugkeer naar het leven van weleer waar levensgrote personages het dagelijks leven van onze voorouders laten zien; kamers, ambachten, winkels etc.                                   Op datzelfde Domaine du Gaillard was een herberg waar we de lunch kregen, varken aan het spit!

Na de middag vertrek naar de Cirque de Navacelles.  Een van de mooiste voorbeelden van de meanders van de Gorges de la Vis.Op de terugweg gestopt bij een boom die bewerkt is door de beeldhouwer Caylar. Na het diner kregen we nog een film te zien over de Aveyron.

Woensdag 17 mei. Vertrek en nog een bezoek met de gids naar de stad Lodeve.  We bezochten de mooie kathedraal  St. fulcran.

In de middag nog een lunch waarbij afscheid genomen werd van de gids en daarna terug naar Vaison la Romaine.

RICHERENCHES 17 april 2023

Richerenches is een klein dorp van 700 inwoners in het departement Vaucluse. Het werd al in de pre-historie bewoond maar het ontwikkelde zich voornamelijk in de middeleeuwen, in het bijzonder door de oprichting van de Tempeliers Commanderij in de 12e eeuw.  Het stond toen bekend om de kwaliteit van zijn paarden. Het is nog steeds een belangrijk landbouw dorp met de teelt van wijnstokken en lavendel. Verder is de truffel de belangrijkste economische activiteit. In het voorjaar is er elke zaterdag de grootste truffel markt van Europa.
Liefhebbers van oude stenen zullen een wandeling door het hart van het authentieke en charmante dorp zeker waarderen.  Richerenches biedt een rijk architectonisch erfgoed uit de tijd van de Tempeliers. Met een gemarkeerde route die begint bij het Belfort kun je dit mooie dorp ontdekken.   Het is ook leuk om dan meteen een bezoek te brengen aan het Truffel- en Wijnmuseum midden in het dorp.

Wij waren er met de fotoclub, genoeg te fotograferen in dit dorp!

GROTTE COSQUER  in Marseille.  20 maart 2023

Afgelopen maand een uitstapje met een bus naar Marseille. Daar is ongeveer 10 jaar geleden door een duiker een pre-historische grot ontdekt onder water aan de kust van de Middellandse zee.  Diverse zalen met tekeningen waarvan de oudste 33.000 jaar oud zijn.   Om niet met toeristenmassa's de originele grot in te gaan hebben ze die helemaal nagebouwd en is sinds 2 jaar te bezoeken.  La grotte Cosquer naar de duiker die hem ontdekt heeft. Eerst gingen we met een speciale lift naar beneden. Daar stonden een aantal wagentjes klaar voor 6 personen die automatisch over een baan reden en telkens als er iets te zien was stopten en ronddraaiden. Dat duurde drie kwartier. We hadden koptelefoons met uitleg. Je kan kiezen tussen veel talen, zelfs Nederlands.

( nee, en Hollandais hadden ze het niet, wel in Neerlandais. Het meisje wist echt niet dat dit hetzelfde was°

In de grotten veel tekeningen van handen en dieren, vooral paarden. Enkele grotten stonden onder water, de meesten niet.   Weer boven was er een museum.  Een zaal met film hoe de duiker de grot ontdekt heeft. Een andere film hoe de grot is nagemaakt.  Dan nog een grote zaal met alle opgezette dieren waarvan tekeningen in de grot te zien zijn. Daarna ook een bezoek gebracht aan de grote museumwinkel.   Een bezoek aan deze grot is zeer de moeite waard!!

's middags kreeg we een rondleiding bij de Conseil General, soort Provinciehuis.

Aardig, maar voor mij was de grot wel het belangrijkste.

MAROQUINERIE ( leerbewerking)   28 februari 2023

Met de fotoclub hebben we 4 thema's per jaar die we dan naar eigen smaak kunnen invullen plus nog 4 keer per jaar een uitstapje naar een dorpje of een vakman die we dan kunnen fotograferen.  In februari gingen we naar een leerbewerker in Villes-sur-Auzon.  Een klein winkeltje met daarachter een open werkplaats.   Het heet "Quincaillerie pour fifilles".  fifilles ( meisjes) omdat ze enkel producten maakt voor dames en meisjes, maar niets voor mannen.

De eigenaresses is Sophie Cubeau.  Ze is autodidacte en heeft haar winkel/werkplaats sinds 2012.  Ze is begonnen met stoffen tassen maar al snel begon ze ook met leer te werken, maar in het begin nog steeds met een gewone naaimachine.  Gegrepen door het materiaal leer heeft ze gaandeweg professioneel materiaal aangeschaft.  Nu staan er ook 2 zware naaimachines speciaal om leer te verwerken en verder ook veel klein materiaal.  Eerst combineerde ze het leer nog met stof, later kreeg het leer de overhand.  Nu gebruikt ze stoffen nog als voering en als fantasie accent.  Het leer komt uit Romans in de Drôme, ze liet haar voorraad zien, ook leer van katten, vissen,  van allerlei dieren.

In haar winkeltje heb je een grote keus uit diverse maten en kleuren tassen, allemaal uniek, en ook portemonnaies, kaarthouders, sleutelhangers en accessoires om als versiering op te hangen.

PROVENCAALS CONCERT. 12 februari 2023

In Buis les Baronnies is een feestzaal La Palun waar regelmatig activiteiten worden georganiseerd;  concerten, toneel, exposities.   Voor concerten en toneelstukken wordt de zaal veranderd in een echte concertzaal met rijen stoelen die oplopen waardoor iedereen goed zicht heeft.   Afgelopen weekend was er een concert  met de troubadour Jean-Bernard Plantevin. Hij zingt, componeert en vertaalt liedjes in het Provençaals.  Hij  werd begeleid door nog een zanger en drie musici, een gitarist, accordeonist en een pianiste/violiste.  Voordat hij een lied gaat zingen vertelt hij eerst de franse vertaling.  ik was met een Nederlandse vriendin en voor ons toch wel belangrijk want het Provençaals is voor ons onverstaanbaar. Het was vroeger een zelfstandige taal in het zuiden van Frankrijk, met name de Provence, nu is het een dialect wat toch nog door ongeveer 350.000 mensen wordt gesproken.  De liedjes werden  op een leuke manier gebracht, het was een heel mooi concert wat 2 1/2 uur duurde zonder pauze! Iedereen in de zaal was er enthousiast over.

MARSEILLE

Met de fotoclub van Puymeras gingen we met een minibusje , 8 personen, een dagje naar Marseille.   Na anderhalf uur rijden werden we afgezet bij de Vieux Port waar we een rit  met een treintje door de stad maakten.  Op één dag kun je zo'n grote stad niet helemaal bekijken maar met zo'n treintje krijg je toch al een goede indruk. we gingen via Les Forts, le Pharo, naar l'abbey St. Victor waar je over de Middellandse Zee de eilandengroep du Frioul zag liggen.   Daarna door smalle straatjes 162 meter klimmen tot we aankwamen bij de Notre Dame de la Garde ( in de volksmond La bonne mère genoemd).

Daar stapten we uit voor een bezoek aan de basilique en om te genieten van het uitzicht.  Aan de ene kant de stad Marseille, aan de andere kant prachtig uitzicht over de zee. Een prachtig gebouw, zowel van binnen als van buiten.  Na een uurtje rondgekeken namen we weer een treintje dat ons terugbracht naar de haven.

Daar zijn we met een ferry-boot de haven overgestoken om op het terras van de Bar de la Marine een heerlijke vismaaltijd te eten.

Daarna gewandeld naar het Palais du Pharo,  waar we binnen een expo hebben gezien.  Het busje kwam ons daar ophalen en reed ons over de Corniche naar Callelongue.   Het einde van Marseille, een strandje en wat vervallen huisjes.

Door de stad retour via de autobaan, terug naar Puymeras.

HYDROELECTRIQUE CENTRALE   30 oktober 2022

Met de club Vaison Accueil hadden we een excursie naar de Centrale hydroélectrique André Bordel in Bollene.
Het gebouw, gebouwd in 1952,
is al een historisch monument.
Het is gebouwd op een zijkanaal van de Rhône,. Aan dit kanaal, van Montelimar tot onder Bollene staan 5 centr
Voor het bezoek kregen we strikte voorschriften:
  verplicht
om wandelschoenen of baskets te dragen.

Tijdens bezoek geen fotocamera of mobiel gebruiken.

Geen grote tas meenemen.

Identificatiebewijs  bewijs tonen.
Wanneer niet aan deze eisen wordt voldaan geen toegang.

Maar tot onze verbazing werd er bij binnenkomst nergens naar gekeken.     Van de echte werking, machines ed hebben we niets gezien.  Er waren 4 zalen ingericht met afbeeldingen, grote foto’s en tafels met maquette..  Met een gids die uitgebreide goede inlichtingen gaf kregen we de geschiedenis en de werking van het bedrijf te zien.  Toen nog naar een filmzaal waar we de hele bewerking nog eens te zien kregen.
Daarna gingen we naar buiten.  Daarvoor kregen we een vest aan en moesten we een helm op.   Er was een looppad op de grond geschilderd en daar moesten we binnen blijven.  Opnieuw uitleg van de gids.   we kwamen bij een grote sluis uit, de grootste van de wereld,  waar we geluk hadden.  Er kwam net een boot aan en we konden de werking van de sluis zien,  Toen de boot in de sluis lag werden de poorten voor en achter gesloten en werd er water toegevoegd. Je zag het schip omhoog gaan. Nadat de poort voor
open was kon het weer verder varen.
Er was ook nog een park met windmolens en 2 parken met zonnepanelen.

Ondanks dat we dus de eigenlijke werking niet te zien kregen was iedereen heel content over de interessante middag.
het kwam omdat ze aan het renoveren waren maar daarom was de entree voor ons gratis.

augustus. VLINDERTELLING

Een van de gasten ging 's avonds vlinders tellen en determineren. Ik heb hem toestemming gevraagd om hierover te schrijven en een foto te plaatsen.  Maar hij heeft zelf  in het gastenboek dat in de gîte ligt een verhaal hierover geschreven. Zo duidelijk  en leuk kan ik het niet beschrijven. Dus neem ik het verhaal over.

In 2004 en 2006 waren we hier met kleine kinderen, nu is alles anders.  De vijver is geslonken, het terras wordt afgezet met wisteria  en Rini heet ons nu welkom zonder Noud, waar we ook goede herinneringen aan hadden.  Wat nog steeds hetzelfde is is de natuurlijke omgeving.  's Ochtends passeren de wielewaal, groene specht en bijeneters, overdag krijgen we bezoek van de grote boswachter, de bandheidelibel en de boomklever. Op de muur rust een rood weeskind. Waar de cicades zitten te tsjirpen kun je alleen maar bij benadering vinden

Ik heb hier twee keer 's avonds (met laken en lamp) en twee keer 's nachts (met een lichtval) nachtvinders geteld.  De opbrengst is steeds groot. Niet alleen honderden koperbeertjes maar ook de Spaanse vlag en tientallen andere soorten die nog geen Nederlandse naam hebben.

Door de warmte, dagelijks boven de35°, was het vooral aantrekkelijk om te waden door de Ouvèze en de Toulourenc. Dit hebben we dan ook ook vier keer gedaan. Het zomerprogramma in de dorpen en steden is ook weer prima geweest.  Voor het Avignonfestival waren we al te laat; maar in Buis les Baronnies was gisteren nog een bruisend concert van een zigeuner-blaasorkest.  Overal is wekelijks wel een culturele festiviteit. Wij trekken door naar Crane waar het klimaat misschien milder is om te wandelen.

door Guido.

STOOMTREIN DOOR DE ARDECHE.   14 juni 2022

De club Vaison Accueil had een uitstapje georganiseerd waaraan ruim 50 mensen deelnamen. Doordat ik aan  verschillende onderafdelingen mede kende ik ongeveer de helft.                                                                                                                               'sMorgens om 7 uur vertrokken we met een bus naar het stationnetje van Tournon sur Rhone.  Daarna met een stoomtrein 1 3/4 uur door de Gorges du Doux tot in Lamastre.  Een mooie route met prachtige vergezichten!  Onderweg stopten we enkel keren om passagiers in of uit te laten stappen en wij konden dan ook even naar buiten.  Dat was wel nodig want het was een van de warmste dagen,  rond de 37°,  in de oude stoomtreinen is nog  geen airconditioning en als de ramen open stonden kwam de rook van de locomotief naar binnen.  Maar op elk stations wel een klein terrasje en ook 'n zeer toeristisch winkeltje!                             Toen we in Lamastre aankwamen was het inmiddels etenstijd, dus direct door naar het besproken restaurant "Les Negociants" waar we een menu kregen met specialiteiten uit de regio waaronder veel met kastanjes.                                                                        Na het eten was er niet veel tijd over want de trein zou zo weer vertrekken. Het was interessant om te zien hoe de locomotief op een ronding reed en daar met handkracht werd gedraaid zodat we in de goede richting terug gingen.

Weer trein, stationnetjes, bus en om 20.30 thuis. Een lange dag!!

ABDIJ VAN ST ROMAIN IN BEAUCAIRE.  13 juni 2022

Deze abdij is troglodite een gebouw dat uitgehouwen is in de rotsen. Gesticht in de 10e eeuw door de Benedictijnen.               In de 16e eeuw werd het gebruikt als kasteel door adellijke families en dat ging door tot de Revolutie.                                         Na de Revolutie is het vervallen tot ruime. In de 20e eeuw is de overgebleven ruime uitgeroepen tot historisch element.

Het gebouw bestaat o.a uit een kapel,  grote zaal met 3 gedeeltes, cellen van de monniken, een citerne ( waterreservoir) en uitgehouwen grafzerken.

BAUME DE VENISE  9 mei 2022

Met de fotoclub uit Puymeras bezochten we Baume de Venise om daar het mooie dorp te fotograferen. Hierboven een impressie daarvan.

Vorig jaar het riet boven het terras laten verwijderen waardoor nu de blauwe regen mooi te zien is.

2 MEI 2022

HARD GEWERKT!

Een maand waarin hard gewerkt is en dat alles toevallig tegelijkertijd. Ik had de schilder besteld om bij mij boven de kamer en keuken te schilderen. Omdat ik elke avond voor de gezelligheid behalve de cv ook mijn houtkachel aanmaak was vooral de hoek boven de kachel erg vuil.  Hij kwam in de week van 11 april.  Ook had ik nieuwe stof voor de zonneschermen besteld.  Die zaak belde dat hij ook in die week zou komen.  Bij de buren werd hun kant van de haag, die onze percelen scheiden, gesnoeid en dat bedrijf kwam vragen of ik mijn kant ook wilde laten knippen. Dat was dus buiten en kon er die week ook nog wel bij.  En alsof het niet genoeg was kwam er het weekend ervoor plotseling een aanvraag voor gîte voor de zaterdag erop.  Ik heb wel getwijfeld maar het was toch een mooie aanvulling op alle kosten, dus maar toegezegd. Toen moest ook die week alles klaar gemaakt worden voor die eerste gasten. Dus mijn klusjesman heeft de tuin in orde gemaakt en alle tuinmeubels weer buiten gezet.  Mijn hulp heeft het appartement een grote voorjaars-schoonmaak gegeven.  Ik heb het juist gekochte servies afgewassen en een plaatsje in de kasten gegeven.

Vrijdagmiddag was ik moe maar heel tevreden.

De schilders hadden alle schilderijen en meubels weer op zijn plaats , de muren en plafond waren prachtig wit en de nieuwe verflaag is afwasbaar!

De nieuwe stof van de zonneschermen, wit/gele strepen is vrolijk Provençaals.

Over de gekortwiekte heg zie ik nu het dorp en de Mont Ventoux.

Mijn franse gasten kwamen zaterdags aan, hebben zondagavond hier een apero gedronken en waren zeer tevreden over de ruime gîte en de mooie regio.

´    MUSEE DE LA VANNERIE IN CADENET.   29 maart 2022

Met de fotoclub uit Vaison bezochten we dit museum waar we foto's mochten maken. Een vannerie is een mandenmakerij maar in Cadenet werden niet alleen manden gemaakt.  Vanaf het begin van de 19e tot het eind van de 20e eeuw stond er een fabriek, genaamd La Glaneuse, in Cadenet. Het museum bezit meer dan 2000 producten, veelal geschonken door oud-arbeiders.  Het kleine museum staat dan ook overvol met veel manden maar ook de andere producten zoals koffers,  stoelen, rolstoelen, bedden, wiegjes en heel verrassend op de 1e verdieping een uitgebreide collectie modieuze hoeden.   Ook zag je de materialen waarmee gewerkt werd, veel diverse tangen, maar ook het riet en rotan dat het meest gebruikt werd en verder bamboe en kastanjehout. Op de  bovenverdieping had je een mooi overzicht van alles wat beneden stond en daar werd ook een film gedraaid waarop je de mensen aan het werk zag.

Daarna zijn we nog de stad ingegaan, we hebben er niet heel veel van gezien maar wat we wagen heeft niet veel indruk op me gemaakt.   Maar we vonden wel een heel leuk restaurantje waar we heerlijk gegeten hebben.

1 maart.  WANDELING VAN MOLLANS NAAR PIERRELONGUE

Met de wandelclub maken we om de 14 dagen een wandeling van ongeveer 6 km met weinig nivellering.  1x per maand een grote van 10 -12 km met meer stijgen en dalen.

Vorige week heb ik meegedaan met een wandeltocht van Mollans naar Pierrelongue, 6 km, enkel in het begin een stijging. Verder plat. De heenweg gaat via een mooi bospad dat hoog boven de weg Mollans- Buis les Baronnies ligt.  Het is een beetje klimmen voordat je op die hoogte bent. Prachtige uitzichten en van ver zie je de kerk van Pierrelongue .

Pierrelongue dankt zijn naam aan een hoge rots in het dorp waarop vroeger een kasteel stond.  Het kasteel is tijdens de Revolutie in 1789 verwoest. In de 19e eeuw is er een kerk bovenop gebouwd. De kerk is te bezichtigen, er is een Musee sacrale ingericht.

Wij wandelden door het dorp, over de brug om aan de andere kant van de Ouvèze onze wandeling voort te zetten. Daar is op de oude treinroute een mooie wandelweg gemaakt.

De trein heeft gereden van ongeveer 1900 tot 1960 van Orange via Vaison la Romaine naar Buis les Baronnies. In de jaren 60 met de opkomst van de auto's werd er zo weinig gebruik van gemaakt dat het spoor weer werd opgeheven. Het zou nu een aardige toeristenattractie zijn geweest. De vele stationnetjes zijn nu als woonhuizen in gebruik.

Het is een leuke gevarieerde wandeling met prachtige uitzichten!

2 februari, la fête de la Chandeleur.

Dit is een oorspronkelijk heidens feest maar in 472 werd het een Christelijk feestje. De herdenking van de geboorte van Jezus na 40 dagen. Het werd gevierd met veel kaarsen op de vensterbanken van de huizen waarbij iedereen door de straten trok. Aan de voorbijgaande pelgrims werden dan flensjes aangeboden.

In Frankrijk worden op deze dag in veel gezinnen flensjes gegeten.  Om te bakken moet je de pan vasthouden in je linkerhand en een munt nemen in je rechter.  Dit zou geluk brengen. Al een tijd van tevoren maken de winkels reclame met de producten die je daarvoor nodig heb, speciale  koekenpannen, meel, eieren en honing of confiture om erop te smeren. Toen ik vanmiddag bij een franse kennis op bezoek was stond er beslag  beslag klaar ( ik kwam onverwacht) en werden er lekkere pannenkoekjes voor me gebakken.

januari 2022

EEN SPECHT OF EEN MARTER??

Er is hier een mooi groot terras waarop in de zomer twee zitjes staan, een tafel met wat bloemen waarop ik met een apero nog iets op kan zetten, veel potten en een boom.

Het terras is verhoogd met puin en keien en daar is die boom ingeplant. Een bijzondere boom, een mix van een plataan en een esdoorn. Elk najaar moeten de lange scheuten die eraan komen gesnoeid worden.   Het is moeilijk te overleven in dat puin en nadat er elk jaar al enkele grote dode takken weggezaagd zijn is hij nu echt helemaal dood.  Toch wilde ik hem als decoratie laten staan. Er is veel schors afgevallen en de gladde stam ziet er best mooi uit. Zeker in de zomer met bloeiende hangplanten aan de takken.   En er groeit nu ook een wijnrank tegenaan.

Maar vorige week zag ik ineens heel veel houtsnippers onder de boom liggen.   Toen ik nog eens goed keek zag ik dat er in een tak een groot gat zat. Ik zit te denken aan een marter. In een andere boom in de tuin hadden we eens een gat van een specht maar dat is echt rond en een soort nest terwijl dat hier niet is.  Ik heb de foto op Facebook, Raad en Daad voor nederlanders geplaatst. Er is een discussie ontstaan of het nu een specht, steen- of boommarter is. De meeste stemmen gaan toch voor een specht.

Ik ben benieuwd of ik er nog ooit achterkom.

update maart:  de boom dreigde om te vallen en is helaas gekapt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb